Letos mineva 130 let od prvega pravega avtomobila na bencin, ki ga je sestavil Karl Benz ob pomoči svoje žene Berthe Benz.

Karl in Bertha Benz

Karl Benz (1844–1929) se je rodil kot edinec strojevodji in služkinji v nemškem Karlsruhu. Dve leti po rojstvu mu je zaradi pljučnice umrl oče. Že zelo zgodaj je kazal zanimanje za tehnologijo in znanost. Pri 15 letih je opravil sprejemne izpite na tehniški visoki šoli v Karlsruhu. Po uspešnem štiriletnem šolanju je opravil prakso v strojni industriji.

Leta 1872 se je poročil z Bertho Ringer (1849–1944), ki je postala tudi njegova poslovna partnerica, zaupnica in glavni pokrovitelj. V zakonu se jima je rodilo pet otrok: Eugen, Richard, Klara, Thilde in Ellen.

Podjetja zakoncev Benz

Svoje prvo podjetje – livarno in mehanično delavnico – sta odprla leta 1871 z ženino doto. Zaradi dragih stroškov sta morala delež v podjetju prepustiti banki, ki je zahtevala razvoj motorjev na plin. Plinski motor se ni skladal z Benzovo vizijo, tako da sta podjetje zapustila.

Leta 1883 sta ustanovila novo podjetje Benz & Cie v Menhaimu, a sta bila delež podjetja ponovno prisiljena prepustiti banki. Zaradi uspeha njunega avta – tricikla z motorjem na notranje izgorevanje, ki sta ga naredila leta 1885 – je podjetje leta 1900 postalo največja avtomobilska tovarna na svetu. Leta 1903 sta ponovno izrinjena in užaljena zapustila podjetje.

Leta 1906 sta zakonca Benz skupaj s sinovoma ustanovila podjetje v Ladenburgu, imenovano Carl Benz Söhne, ki se je usmerilo v proizvodnjo avtomobilov. Leta 1923 je podjetje naredilo 350 avtomobilov, vendar so morali naslednje leto zaradi hude gospodarske krize v Nemčiji vse skupaj zapreti. Benz je umrl pet let pozneje, Bertha pa je umrla leta 1944. Danes je na tem mestu avtomobilski muzej dr. Carla Benza.

Prvi Benzov avtomobil

Kot osnovo za razvoj je Benz vzel Ottov štiritaktni motor. Leta 1879 je patentiral svoj dvotaktni motor. Prvo vozilo je izdelal leta 1885, prvo vožnjo pa opravil 3. julija. Vozilo je imelo prirejeni štiritaktni motor z notranjim izgorevanjem v dvotaktnega. Motor je vgradil v trikolesno vozilo. Vozilo je imelo 1 valj, 0,8 PS (0,6 KW), najvišja hitrost je znašala 16 km/h, doseglo pa jo je pri 436 obratih na minuto. 29. januarja leta 1886 je vozilo prijavil pri državnem patentnem uradu pod številko 37435.

Benz je svoja vozila nenehno popravljal in posodabljal. Sprva je razvijal diferencialni pogon in preostale elemente za motorna vozila, kot na primer premnik, vžigalne svečke, translacijo jermena kot sklopko, uplinjač, vodni hladilnik in prestavljanje. Model 2 je zmogel že konja in pol, model 3 pa tri konje. Prvi štirikolesni avtomobil z imenom Victoria so pri Benzu izdelali šele leta 1893. Velo je bil Benzov predhodnik zelo priljubljenega modela 'comfortable'.

Spominska pot Berthe Benz

Bertha se je leta 1888 s sinovoma Eugenom in Richardom podala s trikolesnikom – motorwagen 3 – iz Mannheima na 104 kilometre dolgo pot v Pforzheim. Pot so opravili v 12 urah in 57 minutah in danes velja za prvo avtomobilsko daljše potovanje. Na to pot danes spominja spominska pot Berthe Benz, ki sledi njeni trasi, na poti pa je tudi lekarna, ki je zaslovela kot prva bencinska črpalka (Bertha je v njej kupila petrolej za pogon avta).

Deimler – Benz

Benzovo ustvarjalno obdobje je zaznamovalo tudi ostro poslovno tekmovanje z Gottliebom Daimlerjem, ki je sodeloval takrat z Wilhelmom Maybachom. Daimler je izdelal prvi znani štirikolesni avtomobil nasploh, Daimlerjevo motorno vozilo je poskusno vožnjo opravilo leta 1887. Osebno se nikoli nista spoznala, saj je Daimler umrl leta 1900. Leta 1926 sta se združili njuni (nekdanji) podjetji v Daimler–Benz (Benz & Cie), danes se ta izdelovalec znanih in prestižnih vozil imenuje Mercedes Benz.

Zanimivosti

  • Po Karlu Benzu se imenuje najbolj razširjeno gorivo v avtomobilizmu – bencin.
  • Prvi moderni avtomobil ali prvi avto na bencin (Benzov tricikel ali Benzovo patentno motorno vozilo) je imel motor na notranje zgorevanje in tudi električni vžig, kar je standard še danes.
  • Leta 1914 je takrat 70-letni Karl Benz prejel častni doktorat svoje matične univerze v Karlsruheu, Bertha pa je bila odlikovana za častno senatorko na isti univerzi.
  • Benzov avtomobil je zaradi propada gospodarstva – inflacije leta 1924 – stal neverjetnih 25 milijonov tedanjih mark.
  • Benzov avto, imenovan velo, je sodeloval v prvi avtomobilski dirki na svetu Pariz–Rouen leta 1894, tudi pozneje je razvijal dirkalne avtomobile, najbolj znan je njegov dirkalni avto v obliki solzice iz leta 1923.
  • Karl Benz je v svoje življenjske spomine zapisal: "Samo nekdo poleg mene je še vztrajal v teh dneh na tej življenjski poti, ko se je propad zdel neizbežen. To je bila moja žena – Bertha Benz. Srčna in pogumna je dvignila jadro novemu upanju nasproti."
  • Zaslug za avtomobil, kot ga poznamo danes, ne moremo pripisati le enemu posamezniku, ampak je k njegovemu razvoju prispevalo veliko ljudi.
  • Kočijo na paro ali cestni vlak je naredil Francoz Cugnot leta 1770.
  • Prvo proizvodnjo avtomobila na tekočem traku je ustanovil Američan Henry Ford leta 1913.
  • Prvi avtomobili so imeli krmilno kolo z ročico, tako so dali vozilu ime 'kavni mlinček'. Konstruktorji so se potem odločili, da bo krmilni drog rahlo nagnejo, zato so mu namesto ročice naredili krmilni obroč.
  • Nemški flocken elektrowagen iz leta 1888 je prepoznan kot prvi električni avtomobil na svetu.
Lisa - 5/2015

Članek je objavljen v reviji
Lisa - 5/2015

Želite prejemati revijo v svoj nabiralnik?

Naročite se lahko po telefonu 04 511 64 44,
ali preko spletne naročilnice.

Revija je lahko tudi lepo darilo.
Naročite revijo za svoje najdražje ali prijatelje.