Zveza potrošnikov Slovenije ZPS in Združenje družb za upravljanje investicijskih skladov sta pripravila kratko brošuro o varčevanju v vzajemnih skladih. Cilj je potrošnike na enostaven način seznaniti z odločanjem o dolgoročnem varčevanju.

Izkušnje namreč kažejo, da čeprav premoženje potrošnikov v vzajemnih skladih v zadnjih letih narašča in je na koncu 2015 znašalo 1,5 milijarde evrov, številni ne vedo veliko o svoji naložbi oziroma njeni primernosti za svoje varčevalne cilje. Rezultat so številna vprašanja, včasih tudi razočaranja in obžalovanja.

Pri Zvezi potrošnikov Slovenije in Združenju družb za upravljanje investicij­skih skladov so pripravili kratko brošuro o vzajemnih skladih. Na ta način želijo potrošnikom pomagati pri sprejemanju informirane odločitve o varčevanju in izbiri ustreznih vzajemnih skladov, saj ti zaradi pomanjkanja neodvisnih informacij, finančnega znanja in zadostnega razmisleka pogosto sprejemajo napačne odločitve. Prav tako brošura potrošnikom ponuja osnovne informacije o tem, kaj je treba storiti med samim varčevanjem v vzajemnih skladih in kam se lahko obrnejo po informacije, če gre kaj narobe.

Številni potrošniki ne vedo veliko o svoji naložbi

Pa tu ne o njeni primernosti za svoje varčevalne cilje.

"Na enem mestu smo zbrali ključne informacije, ki jih mora potrošnik imeti pred nakupom točk vzajemnega sklada in tudi med samim varčevanjem. Pred nakupom se moramo zavedati predvsem tega, da gre za dolgoročno odločitev in da nepremišljen nakup, na primer preveč tveganih ali pa preveč zapletenih naložb, lahko prinese negativne finančne posledice," je ob predstavitvi brošure izpostavila Breda Kutin, predsednica Zveze potrošnikov Slovenije.

Karmen Rejc, direktorica Združenja družb za uprav­ljanje vzajemnih skladov, pa je poudarila: "Slovenci smo varčni, vendar bi ob boljšem poznavanju možnih oblik varčevanja lahko privarčevali še več. Vzajemni skladi so v razvitem svetu že dolgo ena najbolj uveljavljenih oblik varčevanja, saj jih poleg reguliranosti in nadzorovanosti odlikujejo enostavnost, likvidnost in donosnost; zbrana sredstva varčevalcev pa upravljajo visoko usposobljeni strokovnjaki. Vzajemne sklade lahko nazorneje opišemo kot 'zbirni račun varčevalcev', ki zbrana sredstva nalagajo na finančnih trgih, da bi povečali njihovo vrednost. Njihova velika prednost je v tem, da so dostopni tudi malim varčevalcem, ki tako lahko svoj denar razpršijo v široko paleto naložb."

Kdo se lahko odloči za nakup točk vzajemnih skladov?

"O varčevanju v vzajemnih skladih lahko razmisli vsak, ki je že poskrbel za svojo finančno varnost danes. Za odločitev je priporočljivo imeti vsaj osnoven pregled nad svojimi dohodki, stroški in premoženjem," je povedal Boštjan Krisper, strokovnjak za področje financ pri Zvezi potrošnikov Slovenije in dodal: "Ta pregled pa nam lah­ko pomaga tudi pri razmisleku o tem, kje pri svojih izdatkih morda lahko prihranimo več, da bi lahko več sredstev namenili varčevanju."

Pri odločitvi o primernem tipu varčevanja na splošno velja, da so pri kratkoročnih ciljih bolj primerni varni finančni produkti, pri bolj dolgoročnih ciljih pa lahko potrošnik vsaj del ali pa tudi večino prihrankov investira v bolj tvegane naložbe.

Mlajši in tisti, ki jim je za varčevanje ostalo še nekaj deset let, si praviloma lahko privoščijo malo več tveganja. Za tiste, ki jim je za varčevanje ostalo manj časa, je priporočljiva večja previdnost.

Na kaj biti pozoren pri izbiri in nakupu sklada?

"Pri izbiri nikakor ne zaupajte le imenu sklada, ampak preberite več o njegovi naložbeni strategiji in uspešnosti," so poudarili pri ZPS in dodali: "V kratkem dokumentu Ključni podatki za vlagatelje boste našli dober osnovni pregled značilnosti sklada in njegovih stroškov. Ker je ta dokument standardiziran, naj vam služi kot pomembno orodje za presojo in primerjavo skladov med seboj."

Pri izbiri tipa sklada je dobro poskrbeti za to, da je naložba geografsko in panožno čim bolj raznolika. To je najbolje doseči s skladi, ki vlagajo v izbrana podjetja po celem svetu, svetujejo pri ZPS. Obvezniški skladi, ki na primer vlagajo v evrske državne obveznice, pa lahko prispevajo k varnosti v naložbenem portfelju.

Ne odločajte se za produkt, ki ga ne razumete

Še pred nakupom mora ponudnik potrošniku omogočiti dostop do vseh informacij, ki jih ta potrebuje za informirano odločitev. Potrebne podatke bo od potrošnika pridobil z obrazcem Profil vlagatelja. "Izpolnjevanje tega obrazca in nasveti ponudnika naj vam bodo v pomembno oporo pri vaši finančni odločitvi. Ne prepustite pa drugim, da odločijo namesto vas. Dobre nasvete in koristne informacije lahko pričakujete predvsem če boste dobro pripravljeni, kritični in po potrebi pripravljeni obiskati več različnih naslovov," so še izpostavili pri ZPS.

Lisa - 44/2016

Članek je objavljen v reviji
Lisa - 44/2016

Želite prejemati revijo v svoj nabiralnik?

Naročite se lahko po telefonu 04 511 64 44,
ali preko spletne naročilnice.

Revija je lahko tudi lepo darilo.
Naročite revijo za svoje najdražje ali prijatelje.