Povezati državi z gradnjo tunela skozi Alpe je bila želja, stara že 150 let. Predor pod najvišjo goro v Evropi, ki bi povezal Italijo in Francijo, so začeli graditi kar 19 let prej, preden so ga leta 1965 odprli.

Začeli so leta 1946, ko so na italijanski strani izvrtali prvih sto metrov. Naslednje leto so podpisali francosko-italijanski sporazum za načrtovanje predora pod Mont Blancom. Birokratski postopki in podpisovanje vladnih listin na obeh straneh je gradnjo predora zavleklo za 10 let.

Gradnja

Na obeh straneh so hkrati začeli vrtati leta 1957. V povprečju je pet inženirjev in 350 delavcev delalo 4.600.000 delovnih ur, da je končalo projekt. Pri gradnji je bilo porab­ljenega 711 ton eksploziva za razstrelitev 555.000 kubičnih metrov žive skale. Uporabili so 771.240 vijakov, 6.900 vrtalnih palic, 300 ton železa za podporo obokov ter 5.000 kubičnih metrov opaža in 60.000 ton cementa.

Pri gradnji so imeli veliko težav, vključno s plazom, ki je zasul italijansko delavsko taborišče.

Končno so se 4. avgusta 1962 italijanski in francoski delavci srečali na polovici ter predor uspešno prevrtali. 16. julija 1965 so predor, dolg 11.611 metrov, širok 8,6 metra in visok 4,35 metra, sloves­no odprli v navzočnosti takratnih predsednikov Francije in Italije Charlesa de Gaulla in Giuseppeja Saragata, tri dni pozneje pa so ga odprli za cestni promet. Tunel je veliko pripomogel h gospodarskemu in turističnemu razvoju obeh dolin – italijanske Aoste ter francoske doline Chamonix.

Požar leta 1999 ter heroj Pierlucio Tinazzi

Mont Blanc požar

Velika tragedija se je zgodila, ko je 24. marca leta 1999 umrlo 41 ljudi, potem ko je belgijski tovornjak, ki je prevažal moko in margarino, zajel požar sredi tunela.

Še več smrtnih žrtev je preprečil italijanski varnostnik Pierlucio Tinazzi, ki je rešil 10 do 12 ljudi. Njegovo vsakdanje delo je bilo vožnja po predoru v eno in drugo stran in ga pregledovati, ali vse poteka v redu. Na dan nesreče je bil na francoski strani. Nadel si je masko za dihanje in oddrvel v predor na svojem motorju.

Umrl je med reševanjem, ko je nezavestnega voznika odvlekel za požarna vrata in nato umrl tam skupaj z njim. Njemu na čast in v spomin je postavljen spomenik pred predorom. Predor je v treh letih, kolikor je bil zaprt zaradi katastrofalnega požara, doživel velike spremembe. Za obnovo in boljšo varnost so porabili kar 481 milijonov dolarjev.

Še nekaj zanimivosti

predor mont blanc

  • Gora Mont Blanc ali Monte Bianco (Bela gora) je najvišja gora v Evropi (4810 m). Goro imenujejo tudi Bela dama – francosko La Dame blanche – ali Belko – italijansko Il Bianco. (italijansko je gora moškega spola).
  • Med vrtanjem tunela sta ob srečanju imeli francoska in italijanska ekipa samo 13 centimetrov zamika.
  • Nadmorska višina ob vhodu v tunel je na francoski strani 1.274, na italijanski strani pa 1.381 metrov.
  • Predor skrajša pot od Francije do Torina za 50 km in do Milana za 100 km.

Varnostni sistem v predoru danes:

  • 37 varnih zatočišč
  • 1 kanal čistega zraka, povezan z varnimi zavetji za evakuacijo uporabnikov
  • 116 SOS-kabin
  • 120 nadzornih kamer
  • 12 FM-radijskih frekvenc, ki jih je mogoče prejeti v tunel za oddajanje varnostnih sporočil v treh jezikih
  • 40 polovir (zapornic), povezanih z vsako sporočilno tablo in rdečo lučjo
  • 20 sporočilno-informacijskih tabel
  • 20 semaforjev v vsako smer
  • 1 termometrski kabel, opremljen s 3.860 senzorji toplote
  • 1 vodna cev pod pritiskom
  • 78 gasilnih kabin
  • 116 zračnikov za odvod dima
  • 76 zračnih ventilacijskih tuljav
  • 10 radarjev kontrole hitrosti vozil
  • 10 radarjev varnostne razdalje vozil
  • 36 zasilnih parkirnih con
  • 1 centrala za takojšno intervencijo in 2 zunanji postaji
  • 2 zapornici na vhodih
  • 4 vodni rezervoarji s kapaciteto
  • 120 m³ (skupno 480 m³ vode)
  • 4640 luči
Najdaljši cestni predori na svetu
  • Lærdal, Norveška – 24.510 metrov
  • Yamate, Tokio, Japonska – 18.200 metrov
  • Zhongnanshan, Shaanxi, Kitajska – 18.040 metrov
  • Jinpingshan, Sečuan, Kitajska – 17.540 metrov
  • St. Gotthard, Švica – 16.918 metrov
  • Mont Blanc je na 12. mestu z 11.611 metri

Za prehod skozi tunel z osebnim avtomobilov boste odšteli 43,50 evra, povratna vozovnica pa stane 54,30 evra.

Lisa - 29/2015

Članek je objavljen v reviji
Lisa - 29/2015

Želite prejemati revijo v svoj nabiralnik?

Naročite se lahko po telefonu 04 511 64 44,
ali preko spletne naročilnice.

Revija je lahko tudi lepo darilo.
Naročite revijo za svoje najdražje ali prijatelje.