Živimo v času, ko splet ponuja javno platformo čisto vsakemu občanu s tipkovnico, kar nas je posledično pripeljalo do stanja, kjer se nešteto ljudem okoli nas zdi, da morajo svoje virtualne prijatelje nenehno obveščati o vseh svojih dosežkih.

Včasih smo s tem, kakšen avto smo si kupili in kakšno pohvalo smo prejeli od šefa, obremenjevali le najbližje prijatelje in jih v zameno za njihovo potrpežljivost častili s kavo ali kakšno močnejšo tekočino, danes pa ima vse preveč ljudi mišljenje, da morajo sebi lastne hvale vsakič znova zaklicati veliko bolj glasno – in doseči čim več ljudi.

V vsem tem se je razkrilo, da je hvaljenje samega sebe v bistvu prava umetnost. Pohvaliti se, ne da bi pri tem izpadli arogantno, ceneno, egocentrično, ali še huje, žaljivo do koga drugega, je delikatna forma izražanja. V dobi Facebooka, kjer se radi hvalimo vse povprek, od tega, kje smo bili na počitnicah, do tega, kakšen prizidek smo pridelali k družinski hiši, se je pokazalo, da hvaljenje res ni tako enostavno, če želimo, da nas potem še kdo iskreno pogleda v oči. To seveda ni omejeno le na socialne medije, ampak tudi na druga družbena okolja, bodisi sodelavce bodisi prijatelje, Facebook je le omogočil, da to opazimo veliko pogosteje in bolj izrazito.

S čim se pohvaliti?

Facebook je pravzaprav popolna platforma za učenje samohvale. Prva stvar, ki se je priučimo, je, da znamo ločevati med dosežki, ki so vredni javne hvale, in tistimi, ki v bistvu čisto nikogar ne zanimajo. Če kje, potem prav na Facebooku naletimo na ljudi, ki so recimo prepričani, da se morajo nujno pohvaliti, kako so večer prej zaužili nenaravne količine zaužitega alkohola, ki bi po medicinskih predvidevanjih morale ugonobiti odraslega nosoroga, njih pa so le dodobra spodbudile, da so vso noč poskakovali na zmagovalne hite šova Zvezde grande. Dejstvo pa je, da v trenutku, ko začnemo plačevati – ali serijsko ignorirati – položnice, hvaljenje s tovrstnimi pijanskimi dosežki ni le čudaško, ampak tudi nekoliko zaskrbljujoče. Tematika hvale je torej zelo pomembna.

Otroci kot spletne trofeje

Ena prav tako pogostih in na prvi pogled izredno logičnih stvari, s katero se ljudje radi hvalimo na spletu, so otroci in njihovi dosežki. Pri tem seveda čustvena komponenta zamegli dejstvo, da kolikor otroci navdušujejo njihove lastne starše, niso ravno najboljša medijska vsebina za vse druge. Ljudje namreč radi pozabimo, da so drugim ljudem zanimivi zgolj otroci, s katerimi imajo skupni DNK ali pa so na šovu talentov perfektno zapeli neki komad od Adele. Zato je bolj pametno slediti nasvetu komika C. K. Louisa – ne izgubljajte dragocenih trenutkov z otroki tako, da jih gledate prek zaslona, ko jih slikate in snemate v njihovih trenutkih uspeha. Spustite napravo in bodite z njimi v živo.

Ko imate vendarle izbrano pravo vsebino, s katero bi se radi pohvalili, pa je treba razumeti še pravo formo, ki ne bo imela napačnega tona. Zato preden odhitite tako ali drugače obvestit izbrano občinstvo o novem dosežku, premislite, kako pristopiti, da vaše obvestilo ne bo dišalo po aroganci in hvalisanju.

Razumeti moramo bistvo arogance

Arogantni ljudje niso najbolj privlačna niansa človeške rase. Preprosto zato, ker je aroganca v bistvu le fasada za skrhano samozavest, za globoko negotovost, ki jo hočemo prikriti s tem, da se v očeh drugih gradimo za boljše, kot v resnici smo. Facebook je postal neverjetno učinkovita forma za zdravljenje nizke samozavesti in iskanje potrditve, predvsem zato, ker je odziv redkokdaj negativen – če se pohvalite z nečim irelevantnim, bo večina ljudi mirno odvrtela kolešček na miški in vse skupaj prezrla, zvesti navijači pa bodo podelili všečke in spodbudne komentarje, pa če se pohvala sliši arogantno ali ne. A iskanje potrditve na ta način ni najbolj zdrav način saniranja krhke samozavesti ali skrite slabe podobe o samem sebi.

Ne primerjate se z drugimi

Dosežki, sploh na delovnem mestu, se morajo sprejemati na popolnoma osebni osnovi. Obstaja tanka linija med uživanjem v dosežku in v oddajanju občutka superiornosti do drugih. Če bomo svoj dosežek uživali na račun drugih, češ, koliko boljši smo, da drugim ni uspelo, bolj se bodo ostali počutili slabše, kar pa za poslovno okolje ni ravno dobrodošlo izhodišče za nadaljnje zdrave in funkcionalne odnose. Če svojo pohvalo začnemo z besedami "ne vem, ali preostali tudi dobivajo takšne pohvale", s tem ne izpademo skromni, ampak pokroviteljski in celo, spet, arogantni. Povedano drugače: namesto "boljši sem kot vsi v tej pisarni" raje izrazimo "dober sem v tem, kar delam."

Pohvalite dosežke drugih

Vsaj nekoliko ponižnosti lahko izrazimo tako, da slavimo dosežke drugih. Da jih opazimo, spoštujemo in potrdimo. Ne gre le za izražanje prijaznosti, gre za čisto osnovni bonton, tako osebni kot poslovni. Ko nekomu uspe nekaj izjemnega, je prav, da sodelujemo v navdušenju tistega, ki si to zasluži. S takšnim odnosom do uspehov drugih bodo tudi lastne zmage naravno sprejete in opevane – brez potrebe, da se z njimi sami pretirano hvalimo ali jih izpostavljamo.

Občinstvo izbirajte previdno

Pri deljenju uspehov z drugimi je pomembno pravilno izbrati svoje občinstvo. Dobro premislite, kdo je oseba, ki se ji ravnokar nameravate na veliko hvaliti z nekim vam zelo dragocenim uspehom. Pri tem upoštevajte to, da te osebe morda novica ne bo ganila, ker ni tako zelo vpeta v vaše življenje, da bi jo to sploh zanimalo, hkrati pa tudi to, kakšna je ta oseba po naravi. Hvaljenje negativnim, toksičnim osebam bo običajno imelo nasprotni učinek od želenega – oseba se bo počutila ogroženo, zato bo po svojem običajnem postopku poskusila izničiti vaš uspeh in s tem pokvariti vaše navdušenje.

Splet ni pravi medij za hvaljenje

Preden si boste hvalnico zapeli še na Facebooku ali Twitterju, si najprej odgovorite na vprašanje, zakaj želite svoj uspeh objaviti na spletu. Se vam zdi manj vreden, če ne postane del spletne realnosti? Želite umetno loviti všečke in pozitivne komentarje, ker čutite, da vam sam uspeh ni prinesel dovolj zadovoljitve? Če zgolj iščete potrditev, bo objava večini dišala po hvalisanju. Če ne gre drugače, v tej hvali omenite in pohvalite tiste, ki so pripomogli k vašemu uspehu. S tem boste zmanjšali vtis superiornosti in morebiti dobili več tistih všečkov, ki jih potrebujete za mirno spanje.

Ne ovinkarite

Najboljša samohvala, ki ne diši po aroganci, je tista, ki takoj preide k bistvu. Dolgovezenje, nakladanje nepotrebnih informacij, opisovanje okoliščin in ovinkarjenje bo ljudem, ki bodo poslušali ali brali vašo hvalnico, dalo občutek, da so ujetniki vašega bahanja. Bodite skromni z besedami in izrazite nekaj ponižnosti ob tem, da cenite in spoštujete to, kar imate.

Tekst: Darjo Hrib

Liza - 12/2017

Članek je objavljen v reviji
Liza - 12/2017

Želite prejemati revijo v svoj nabiralnik?

Naročite se lahko po telefonu 04 511 64 44,
ali preko spletne naročilnice.

Revija je lahko tudi lepo darilo.
Naročite revijo za svoje najdražje ali prijatelje.