Spomnimo se, Tatjana in Aleš sta stara 41 in 40 let, ki z dvema majhnima otrokoma živita v majhnem najemniškem stanovanju

Tatjana je doktorica znanosti, njen mož Aleš pa univerzitetni inženir računalništva. Oba imata redno zaposlitev, skupaj zaslužita več kot štiri tisoč evrov neto na mesec. Kljub temu ostajata ambiciozna in priložnosti iščeta tudi v podjetništvu. Želita priti do lastne nepremičnine, saj so v sedanjem, majhnem najemniškem stanovanju prostorsko omejeni. Po možnosti bi rada kupila hišo v Ljubljani ali bližnji okolici. Za to, da bi jima uspelo, imata tudi precej dobro podlago. V gotovini imata privarčevanih 40 tisoč evrov, sedem tisoč v zlatu, šest v srebru ter 5.500 evrov v delnicah. Sta tudi lastnika montažne hiše iz leta 1977, katere vrednost je ocenjena na približno 40 tisoč evrov. Dolgov nimata. A vedno, ko sta bila pripravljena vložiti denar, sta to počela ob nepravem času, ko je bil trg na višku in je lahko šel samo še dol. Kar nekaj izzivov imata, ki jih je treba urediti, toda pojdimo po vrsti.

Pod drobnogledom najprej stroški

Najprej je treba urediti družinski proračun in stroške vzeti pod drobnogled. Vsekakor je zelo pohvalno, da sama že vodita proračun in da se zavedata pomena vodenja. Toda zdaj je pomembno, da naredita korak naprej. Torej, ne gre več toliko za vodenje kot za načrtovanje, kar pravzaprav 'budgeting' je. Zdaj je čas določanja budžeta posameznim kategorijam in glede na njune prihodke bi morala dati najmanj 1.090 evrov na stran.

Kljub nakupom ostaja čuden občutek

Pri njiju še posebej izstopa kategorija oblačila in oprema. Večino mesecev precejšen znesek namenita za določene nakupe, kot so kolo, skiro, druga oprema, oblačila ... Gre za postavko, ki precej najeda njun proračun, in to bosta morala spremeniti (500 evrov in več). Za določene večje nakupe si morata vzeti več časa, jih planirati in resno razmisliti, ali vse to sploh potrebujejo. Ugotoviti morajo, kaj si resnično želijo, in za te cilje začeti dajati na stran. Tako pa se dogaja, da si večino 'hitrih' želja izpolnjujejo sproti in potem ostaja občutek, da si pravzaprav nič ne privoščijo in da niso niti blizu svojim sanjam.

Kaj pa analiza prihodkov?

Njuni prihodki so zelo lepi in prav je tako, saj si jih zaslužita. Je pa pomembno, da si družina določi prioritete, kaj je tisto, kar si najbolj želijo? Je to hiša, menjava avtomobila, vzpostavitev podjetja, pasivni prihodki, potovanja ali kaj drugega? Prav je, da imamo različne cilje, a se moramo zavedati, da navadno ne moremo uresničiti vseh naenkrat!

Največja želja: hiša!

Njun največji cilj je, da bi kupila hišo. Izhodišče mesečnih obveznosti za bivanje je 30 odstotkov povprečnih prihodkov. Če ti znašajo okoli 4.500 evrov, potem bi to pomenilo, da imata mesečno na voljo 1.500 evrov. Če bi se želela zadolžiti za nakup hiše, jima nikakor ne bi priporočala mesečnega obroka, višjega od 800 evrov, saj je treba računati še na druge stroške bivanja in na to, kakšen standard pravzaprav živijo. Vsekakor bi se osebno lotila prodaje hiške, parcele ter gozda, saj jih ne uporabljajo in samo izgubljajo vrednost. Temu rečemo 'mrtvi kapital', saj ima neko vrednost, če ga ne uporabljamo, pa nam povzroča le dodatne stroške.

Kako naprej?

Družino torej najprej čaka ureditev stroškov in pametno načrtovanje, hkrati pa iskanje hiše in zagon podjetniške ideje, ki mora čim prej začeti ustvarjati prihodke. Osebno najprej zagovarjam preskušanje ideje na trgu – brez teorije, samo akcija. Tako bosta najhitreje videla, kje na poti sta, in ne nazadnje prišla tudi do najboljšega poslovnega modela in produkta. Kupci nam najbolj iskreno povedo, kaj si želijo. Najprej je treba dobiti prvo naročilo in nato iti naprej. In še drugi cilji? Izpostaviti je treba, da nimata ustrezne zaščite. Tudi za to bo treba nujno poskrbeti.

In kot pravita Tatjana in Aleš: “Ko bo Popolne finančne izobrazbe konec, želiva biti na finančnem področju samozavestna, želiva biti lastnika nepremičnine, v kateri bomo živeli sproščeno in z veseljem, mogoče pa celo resno zaviti v podjetniške vode. Apetite imava velike, še posebej po novem znanju na področju financ.” No, mi smo prepričani, da jima bo uspelo. Samo v akcijo morata stopiti.

Liza - 24/2018

Članek je objavljen v reviji
Liza - 24/2018

Želite prejemati revijo v svoj nabiralnik?

Naročite se lahko po telefonu 04 511 64 44,
ali preko spletne naročilnice.

Revija je lahko tudi lepo darilo.
Naročite revijo za svoje najdražje ali prijatelje.