Na delovnem mestu, v razmerju, v družini ali sami s seboj – vedno moramo reševati konflikte.

Ti se pojavijo, kadar trčita vsaj dva različna cilja, dve pričakovanji ali vrednoti (tudi v dobesednem pomenu: izraz izvira iz latinskega glagola confligere, kar pomeni srečati se, boriti se). Konfliktne situacije najdemo povsod! Še pomembneje pa je, da imamo na voljo nekaj strategij za reševanje sporov.

1 Prepoznava konflikta

Takoj, ko začutimo konflikt, ga moramo razvrstiti kot takšnega in se spopasti z njim. Zakaj? Če konflikte ignoriramo ali se jim namerno izognemo, sebi in okolju ne naredimo nobene usluge. Nerešen konflikt je vedno podlaga za jezo, negativna čustva, slabo razpoloženje, prepire in spore – prej ali slej se položaj popolnoma razširi. Čisto naravno je, da imajo ljudje različne interese in konflikti niso znaki, da se ljudje ne ujemajo – kažejo le na nesposobnost, da jih rešijo.

2 Oba vidika

Partner v konfliktu ima svoje stališče, in če bi bili točno na njegovem mestu, bi se verjetno vedli kot on. V konfliktih ni pravega in napačnega položaja. Oba vidika imata pravico do svojega pogleda.

3 Prepoznava predstav

Kateri interesi dejansko trčijo med seboj? Zakaj si pridejo udeleženci navzkriž? O tem se je nujno pogovoriti, če hočemo razrešiti konflikt.

4 Pojasnitev lastnega stališča

Oba sogovornika predstavita svoje stališče drugemu, spoštljivo, odkrito in brez izgovorov ali pripisovanja krivde. Ker se številni konflikti dogajajo zaradi nesporazumov, je pogovor vključenih sodelavcev ali partnerjev pogosto ključen za reševanje konfliktov – razen če gre za zelo osnovno nezadovoljstvo s šefom, kolegi, delovnim mestom ali partnerjem.

5 Iskanje rešitve

Udeleženi v konflikt predlagajo rešitve in v idealnem primeru sodelujejo pri iskanju kompromisa, ki izpolnjuje obe pričakovanji. Včasih se lahko reševanje konfliktov občuti tudi kot poraz. Na primer, če je drugi hierarhično nad nami in bi lahko upošteval informacije, o katerih nismo vedeli (na primer strateški vidiki), moramo običajno nekoliko bolj popustiti in bolj odstopati od prvotnih pričakovanj.

6 Nasvet pri zunanjih opazovalcih

Vedno je dobro vprašati za zunanje mnenje ali pomoč. Če se fronte med pogovorom še bolj utrdijo, je najbolje imeti moderatorja ali mediatorja, zlasti v delovnem okolju. Toda tudi če bi lahko rešili konflikt, je pogosto dobro, da svojo plat povemo še tretji osebi.

Priznajmo: tudi če smo absolutni strokovnjaki za obvladovanje konfliktov, se ne bomo mogli vedno izogniti stopnjevanju konfliktov v spor. To je še posebej težko v konfliktih, kjer se kaže premoč. Toda če bomo ponotranjili prva dva koraka in bili pripravljeni na iskanje kompromisov in odprto komuniciranje, bomo vsaj na pravi poti.

Fotografija: Shutterstock

Liza - 23/2019

Članek je objavljen v reviji
Liza - 23/2019

Želite prejemati revijo v svoj nabiralnik?

Naročite se lahko po telefonu 04 511 64 44,
ali preko spletne naročilnice.

Revija je lahko tudi lepo darilo.
Naročite revijo za svoje najdražje ali prijatelje.