Kronični stres ni le nezdrav – je tudi razlog za ločitve. Preverite, kako trdna ali pa ogrožena je vaša zveza.

Najprej spor s šefom, na poti domov gneča na cesti, potem pa še kuhanje. In tudi koš za perilo je že čisto poln. Verjetno vsi poznamo take in podobne stresne trenutke. In tudi da smo zaradi njih živčni ter da lahko zbolimo.

Raziskovalec partnerskih odnosov Guy Bodenmann se s to temo ukvarja že več kot 20 let in pravi, da kronični stres poveča tveganje ločitev. Razlikuje med mikro stresom (vsakodnevnim) in makro stresom (intenzivnim), ki ga povzročijo globlji živ­ljenjski dogodki. Ti po njegovem mnenju bodisi zvezo okrepijo ali pa povzročijo njen razpad. Vsakdanji stres pa po njegovi oceni neopazno trga zvezo dan za dnem.

Negativne spremembe

Bodenmann je med raziskovanjem odkril, da se komunikacija med pari, ki so v stresu, poslabša za 40 odstotkov.

Vzrok je v tem, da se v stresu odzovemo drugače ter pokažemo predvsem slabe plati: hitreje vzkipimo, smo sarkastični, netolerantni, iščemo hitre rešitve, namesto da bi se pogovorili o težjih težavah. Stres pa je tudi pravi sovražnik poželenja.

Moški se stresa pogosto znebijo prav s spolnimi odnosi, ženske pa si ga v primeru stresa sploh ne želijo. Mrtvilo v postelji in občutek odtujenosti sta opozorilna znaka, da je treba ukrepati. Če je odnos krhek zaradi stresa, lahko vzrok za ločitev postane tudi nezaprta tuba zobne kreme.

Prepiranje in pogovor

Bodenmann svetuje dvojno strategijo: opazovati moramo sami sebe in zavestno izpreči in se izogibati nepotrebnim pritiskom – predvsem takim, ki jih ustvarjamo sami. Na odnosu je treba delati, se zabavati skupaj. Vendar pa se je treba tudi pogovoriti o težavah, se spreti – konstruktivno, brez grdih obtoževanj. Ženske pod stresom imajo pogosto še dovolj moči, da podprejo svojega partnerja. Pri moških se to zgodi redkeje. Ko prideta domov, oba v stresu, si najprej vzemita pol ure časa zase in šele potem začnita uživati v preostanku dneva.

Preverite ali stres že načenja vaše razmerje

Razmislite kako zelo držijo spodnje trditve - od sploh ne (0) do popolnoma (5) - seštejte ročke ter spodaj preverite vaš rezultat.

  • Moj seznam opravkov je tako dolg, da sploh ne vem, kje naj začnem.
  • Moja pot do službe traja dlje kot 50 minut.
  • V službi sem stalno pod hudim časovnim pritiskom.
  • Prosto popoldne se zame redko začne pred 19. uro.
  • Pogosto težko zaspim. Včasih ponoči dolgo ležim budna.
  • Moj pametni telefon je ponoči vedno ob moji postelji.
  • Moji službeni kolegi vedo o meni deloma več kot moj partner.
  • Za partnerki odnos ali hobije trenutno skoraj nimam časa.
  • S partnerjem se sicer pogovarjava, vendar bolj organizacijske zadeve.
  • Če mu potožim zaradi težav v službi ali pa z otroki, reče le: "Bo že."
  • Skoraj se ne spomnim, kdaj sva nazadnje lenarila v dvoje.
  • Ko se prepirava, sva pogosto glasna ...
  • Strast? Že poljub je pri nama prava redkost.
  • Včasih je dovolj že ena sama njegova napačna beseda in že ponorim.

Seštejte točke

Rezultati

0–14 točk

Vaša zveza ima vsekakor prihodnost: težave partnerja so tudi vaše in skupaj vedno najdeta rešitev – tudi če se morata najprej spreti. Enako se spopadate s stresom: v današnjem času se mu ne moremo izogniti, vendar znate še pravočasno potegniti črto ali pa si poiščete oazo miru. Čas v dvoje je za vas dragocena dobrina.

15–29 točk

Pravzaprav se dokaj dobro spopadate z vsakdanjim stresom. V tem trenutku pa vas moti nekaj več oziroma nekaj drugega kot sicer. Pogovorite se s partnerjem. Tudi če morda na začetku ne bo razumel, mu kar pojasnite: pomembno je, da skupaj razumeta težavo – in jo rešita. Poskrbite, da si bosta vzela več časa zase in uživala v teh trenutkih. Tako bosta ustvarila dobro osnovo za prihajajoče krizne trenutke.

30–44 točk

Priznati si morate, da je razkorak med službo in zasebnim življenjem počasi preveč za vas. Čas je, da odkrito rečete ne – svojemu šefu in partnerju. Poleg tega se vprašajte: Kaj moram v resnici storiti? In kaj lahko tudi opustim, ker ni tako pomembno? Poskrbite, da boste imeli vsaj nekaj prostega časa zase, ki ga izkoristite tudi za partnerski odnos. Ta nujno potrebuje nego, preden postane vrzel med vami in vašim partnerjem prevelika.

45 točk in več

Gotovo že sami veste: vaš vsakdanji stres ne ogroža le vas in vašega zdravja, temveč tudi vašo zvezo. Tudi če vam je težko zmanjšati visoka pričakovanja – v tem trenutku morate dopustiti tudi slabosti. Rešite konflikte, toda konstruktivno, s spoštovanjem in brez napadanja drug drugega. In predvsem s časom! Če ne bo delovalo, naj vas ne bo sram poiskati strokovno pomoč. V nasprotnem primeru vaša zveza nima prihodnosti.

Preberite še:

Lisa - 33/2015

Članek je objavljen v reviji
Lisa - 33/2015

Želite prejemati revijo v svoj nabiralnik?

Naročite se lahko po telefonu 04 511 64 44,
ali preko spletne naročilnice.

Revija je lahko tudi lepo darilo.
Naročite revijo za svoje najdražje ali prijatelje.