Secesijski mostovi: redki, a čudoviti

12. 9. 2018 | Vir: liza.aktivni.si
Deli
Secesijski mostovi: redki, a čudoviti (foto: Shutterstock)
Shutterstock

Na svetu je zelo malo secesijskih mostov, pravzaprav vam bomo predstavili vse večje in pomembnejše mojstrovine.

Prav zaradi redkosti je ljubljanski Zmajski most v evropskem ali svetovnem merilu eden od najpomembnejših arhitekturnih dosežkov v Sloveniji. S tem se zagotovo ne bi strinjala večina Ljubljančanov in Slovencev, saj že bližnje Plečnikovo Tromostovje prav gotovo uvrščajo pred Zmajski most. Ima pa tudi Zmajski most globok pomen, saj je zmaj simbol Ljubljane.

Zmajski most, Ljubljana Slovenija

Zgrajen je bil v letih 1900 in 1901 ter je bil prva prava železobetonska konstrukcija v mestu ter eden od prvih, pa tudi največjih tovrstnih mostov v tedanji Evropi. Ob svojem odprtju je nosil ime Jubilejni most Franca Jožefa I. – na stranicah sta v ta namen izpisani letnici 1848–1888. Namesto kipov zmajev pa so bili najprej predvideni krilati levi. Na njem so prvič v Sloveniji položili asfaltno prevleko. Projekt mostu je izdelal Avstrijec prof. Josef Melan, znameniti projektant železobetonskih mostov in oče teorije statičnega izračuna velikih visečih mostov. Secesijski videz mostu pa je delo dalmatinskega arhitekta Jurija Zaninovića, učenca dunajske šole arhitekture. Po Zaninovićevih načrtih so bile izdelane betonske obloge, balustrade, pa tudi kipi zmajev iz bakrene pločevine (štirje veliki in 16 manjših zmajev). Tudi svetilke na ograji mostu so del originalnega okrasja in so prvotno delovale na plin. Danes je eden od najlepših primerov secesijske arhitekture mostov na svetu in je zaščiten kot tehniški spomenik.

Vauxhall, London, Anglija

Lokast secesijski most iz jekla in granita, zgrajen leta 1906, je eden izmed 11 mostov prek reke Temze v Londonu. Dolg je 232 in širok 45 metrov ter je delo arhitektov Alexandra Binnieja in Mauricea Fitzmauricea. Most sta s svojimi bronastimi skulpturami okrasila Frederick Pomeroy in Alfred Drury. Most, ki ga je v Londonu prvič prečkal tramvaj, je slavnostno odprl poznejši kralj Jurij V. Britanski. Za tradicionalne Angleže je kar presenetljivo pisan, pobarvan je z rumeno in rdečo barvo.

Troitsky, Sankt Peterburg, Rusija

Dvižni most prek reke Neve v Sankt Peterburgu je leta 1903 zgradilo francosko gradbeno podjetje pod vodstvom Paula Bodina. Kar 582 metrov dolga in 21 metrov široka umetnina je okrašena z obeliski (stebri, piloni) in uličnimi svetilkami (lanternami) v secesijskem slogu ter velja za najbolj pomemben in slaven most v Sankt Peterburgu.

Most Svatopluk Čech, Praga, Češka

Most prek reke Vltave, ki je dolg 169 in širok 16 metrov, je delo arhitektov Jana Koula in Jiříja Soukupa. Most, zgrajen leta 1908 iz kamna in železa, je okrašen s številnimi kipi in dvema 17,5 metra visokima pilonoma (vhodnima stebroma) v secesijskem slogu, ki so delo kiparjev Klusáčeka, Wurzela, Poppa in Amorta. Namenjen je avtomobilom, tramvajem in pešcem ter je poimenovan po češkem pisatelju in pesniku Svatopluku Čechu (1846–1908), ki je umrl ravno ob dokončanju mosta.

Szabadság híd (Most svobode), Budimpešta, Madžarska

Most so ob odprtju leta 1896 poimenovali po cesarju Francu Jožefu, načrtoval pa ga je János Feketeházy. Secesijska mojstrovina prek reke Donave je dolga 333 metrov in široka 20 metrov. Na vrhu vsakega od stebrov je Turol, madžarsko mitološko bitje, ki je podobno sokolu. Ob novi podzemni progi v Budimpešti je prišla pobuda, da bi most zaprli za motorni promet in tramvaje ter ga prepustili le pešcem in kolesarjem.

Pont Alexandre III., Pariz, Francija

Najslavnejši art nouveau most na svetu je v Parizu. Most Alexandra III. je zgrajen v slogu slavne arhitekturne pariške šole Beaux-Arts leta 1900, okrašen pa je v secesijskem slogu. Z vsemi kipi, svetilkami in drugimi okraski velja za najbolj ekstravaganten in eminenten pariški most. Ime je dobil po ruskem carju Aleksandru III., saj je bila takrat zelo močna politična zveza med Rusijo in Francijo.

Zwierzyniecki, Vroclav, Poljska

Most iz granita in železa je oblikoval Karl Klimm, postavljen pa je bil leta 1897. Njegova posebnost so štirje obeliski v slogu art nouveau, ki so narejeni iz kamnitih blokov (rdečega peska). Most imenujejo tudi most ZOO, saj je v neposredni bližini živalskega vrta.

Fotografije: Shutterstock

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"